fbpx
+90 (216) 387 29 60 info@fortim.com.tr

D Vitamini kullanımı insan sağlığı açısından önemlidir. Vücutta yeteri kadar bulunması gerekir ve d vitamini vücutaki düzenini korumak için önemlidir. Vitamin kullanımının önemli olduğu şu günlerde, D Vitamini ile bilgilerle sizlerin karşısındayız. D Vitamini hakkındaki bilgileri sizin için derledik, sağlıklı okumalar dileriz! 

D Vitamini Nedir? 

D Vitamini,  yağda çözünen, karaciğer ve yağ dokusunda depolanan vitamin çeşitidir.  Bu vitamin türü kalsiyum ve fosfor emilimi üzerinde  önemli etkileri vardır. İskelet, kemik gelişimi ve kemik sisteminin mineralleşmesi sürecinde etkin rol oynayan D vitamini,  temelde 5 gruba ayrılır. Ancak bu grupların içinde D1-D2-D3 vitaminleri öne çıkar. D2 ve D3 vitamini ihtiyacımız olan temel vitamin türlerindendir. 

D Vitamininin; 

•           iskelet sistemi

•           bağışıklık sistemi, 

•           kolon ve meme kanseri oluşumuna engel olmak için, 

•           diyabetin önlenmesi ve tedavisi, 

•           cilt sağlığı, 

•           kalp hastalıklarının önlenmesi,

•           depresyon 

gibi hastalıkları önlemede önemli bir yeri vardır.

D Vitamini Eksikliği Belirtileri Nelerdir? 

Vitaminlerin eksikliği insanlarda belli başlı hastalıklara neden olabilir. Günümüzün yaşam standartları, kapalı ofislerde çalışmak, bahçesi bulunmayan evlerde yaşamak zorunda kalmak, yetersiz beslenme ve hareketsizlik D vitamini eksikliğine neden olabilir, çünkü en büyük D vitamini kaynağı güneştir.  Bu yüzden de sağlıklı güneş ışığı almamak D Vitamini eksikliğinin en önemli sebeplerindendir.

D Vitamini eksikliği belirtilerini sıralayacak olursak;

•           Genel vücut ağrısı,

•           Yorgunluk/halsizlik,

•           Kemik/Eklem ağrısı,

•           Saç dökülmesi/ kafa derisinde pullanma,

•           Tırnak kırılması,

•           Değişken ruh hali/depresyon,

•           Uykusuzluk,

•           Sık enfeksiyon geçirme, 

•           Belirli büyüme ve gelişme geriliği, 

•           Aşırı terleme,

•           Sürekli üşüme,

•           Yer ve zaman algısında bozukluk,

•           Kusma,

•           Kabızlık,

•           Kilo kaybı, 

•           Hipertansiyon,

gibi belirtiler, D vitamini eksikliğinde görülen en yaygın belirtilerdir.  

D Vitamini Faydaları Nelerdir?

Her vitaminde olduğu gibi doğru vitamin alımı ve vücudun ihtiyacı doğrultusunda alınan D vitamini, insan vücuduna faydalıdır. Doğru vitamin türü ve ihtiyaç kadar alınması önemli bir noktadır. D Vitaminin faydalarını sıralamak gerekirse;

•           Bağışıklık sistemini kuvvetlendirerek, hastalıklara neden olan virüs ve bakterilerle savaşarak vücudu hastalıklara karşı korur.

•           Ruh halini düzenleyerek, kronik yorgunluk halini önleyerek depresyonu azaltır.

•           Kalsiyum ve fosforun vücutta emilimine yardımcı olarak kemik sağlığını korur.

•           İnsülin seviyesini düzenleyerek diyabet riskini azaltır.

•           Hücreler arası iletişimi düzenleyerek, kanserli hücrelerin yok oluşuna yardım eder , sağlıklı hücre oluşumuna destek olarak kanseri önlemede etkilidir.    

•           Beyin gelişim ve fonksiyonlarını düzenlenmesine yardımcı olarak, sinir sisteminde önemli düzenleyici bir rol aldığından bilişsel bozuklukları önleme konusunda faydalıdır. 

•           Cilt hücrelerinin gelişmesine destek olarak, cildin onarılmasına, yaraların çabuk iyileşmesine yardımcı olur.

d-vitamini

D Vitamini Bulunan Besinler  Nelerdir? 

D Vitamini İçeren Meyveler; 

Vitaminler çevresel faktörlerden vücuda alındığı gibi gıdalardan da vücuda alınmalıdır. Güneş( çevresel faktörler), besinler yeterli değilse tıbbi ek takviyeler de alınabilir. Bunun için öncelikle doktorla görüşme yapmak gerekir. Ancak, ilk olarak düzenli beslenmeyi hayatımıza entegre etmemiz gerekmektedir. Bu yüzden D vitamini içeren meyveleri sizin için sıraladık. Bu meyveler;

Aslına bakılırsa hemen hemen her meyvede D vitamini bulunur. Ancak özellikle sıralamak gerekirse;

•           Portakal; C vitamini deposu olarak bilinse de portakal D vitamini açısından da önemli meyve türüdür.

•           Elma; kışın tüketilmesi gerekli ve D vitamini içeren önemli bir meyvedir. 

•           Karpuz; Yazın belki serinlemek için yesek de aslında güneş görmesi ve güneş gördükçe tatlanması sebebiyle kapuz da D vitamini içeren önemli meyvedir. 

•           Muz; Temel de A vitamini ile anılsa da aslında D vitamini içeren ve tüketilmesi gereken meyvedir.

•           Üzüm; sonbaharda tüketilebilen D vitamini açısından vücuda yarar sağlayabilecek bir meyve türüdür. 

gibi meyveler D vitamini içeren meyvelerdir. 

D Vitamini İçeren Sebzeler; 

Düzenli beslenmek ve her türlü besini vücuda almak vitaminleri, asitleri ve yağları vücuda almak açısından önemlidir. Bu yüzden dengeli beslenmek, besin ayırt etmemek gerekir. D vitamini açısından da düzenli ve dengeli beslenmek önemlidir. Sizin için yemek listenize eklemeniz gereken D vitamini içeren sebzeleri listeledik. Bu sebzeler; 

•           Havuç;  D vitamini açısından önemli bir yere sahip olan havuç, göz sağlığı, çeşitli kanser türlerinin oluşumunu ve yayılmasını engelleyen sebzedir. 

          Brokoli; Kemik ve diş sağlığı açısından tüketilmesi gereken D vitamini açısından zengin sebze türüdür. Kemik gelişimi için çocuklar muhakkak tüketmelidir.

•           Mantar; D vitamini içeren sebzedir. Diyet listelerinde kas sistemi ve yağ oranını azaltmak için kullanılır. 

gibi sebzeler D vitamini içeren sebzelerdir. 

D Vitamini İçerek Yiyecekler;

D vitamini sadece sebze ve meyvelerde bulunmaz. Diğer yiyeceklerden de vücuda D vitamini almak mümkündür. Bu yiyecek türleri; hayvansal yiyecekler, süt ve süt ürünleri, deniz ürünleri D vitamini açısından önemlidir. Bu listeyi hazırlarken vejetaryen ve vegan beslenen okuyucularımızı da düşündük. D vitamini içeren yiyecekler şöyledir;

Deniz Ürünleri;

Özellikle yağlı balık türleri D vitamini açısından oldukça zengindir.

Yağlı balıklar; 

•           Soman 

•           Uskumru

•           İstiridyeler

•           Karides

•           Sardalya

•           Hamsi

Hayvansal Ürünler;

•           Tavuk

•           Kırmızı et

Süt Ürünleri:

•           İnek Sütü

•           Yoğurt 

•           Peynir

•           Margarin

•           Tereyağı

•           Kefir

Vegan ve Vejetaryen Ürünleri;

•           Tahıl

•           Badem sütü gibi bitki bazlı süt çeşitleri

•           Soya/Soya Peyniri

D Vitamini içeren yiyeceklerdir.

D Vitamini Nasıl Kullanılır?

D vitamini yaşa, cinsiyete ve hareket durumuna bağlı olarak kullanımı değişmektedir. Bu yüzden bütün vitaminlerin kullanım durumu gibi D vitamini dozu da kan tahlili ve doktor kontrolü gerektirdiğini unutmamak gerekir. Doktor kontrolünde alınmadığında vücut sağlığı üzerinde yan etkileri olabilir. Ancak, hangi durumlarda nasıl kullanılabileceğini sizin için derledik. D vitamini;

•          D vitamini sıvı halde ise ekmeğe damlatılarak, tablet formunda ise bir bardak su ile alınmalıdır.

•           Sabah alınmalıdır, akşam alınan çarpıntı ve uykusuzluk yapabilir. 

•           Herhangi bir ilaç kullanıyorsanız, doktorunuza danışmadan D vitamini kullanmayın çünkü kullandığınız ilacın etkisini düşürebilir ya da yan etkilerini arttırabilir. 

•           Doktorun önerdiği doz kadar ve çeşiti kullanılabilir.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x